Jste stydliví a děsíte se networkingů?

Pokud jste stydliví jako já a máte potíže oslovit někoho prvního nebo se účastnit událostí, kde moc lidí neznáte, pak slovo networking je pro vás asi noční můra.

Možná na akcích stojíte nebo sedíte osaměle, snažíte se usmívat (přes pocit trapnosti a studu, který cítíte). Možná si myslíte (či doufáte), že lidi poznají, že se stydíte. Věřte, že spíše ne.

Bez ohledu na to, jak se cítíte (ano já vím, bídně), můžete působit arogantně, studeně a nezúčastněně. Tento dojem asi vyvolat nechcete, že?

networking

Jak na small talk a networking – návod pro stydlivé

Dlouho jsem řešila, jak z toho ven. Četla jsem různé knihy o umění networkingu a ptala se koučů. Z toho všeho jsem dala dohromady pár jednoduchých rad, které mi moc pomohly a které zde ráda nasdílím.

Zásadní pro mě bylo zjištění, že jako všechno ostatní, i networking je jenom a jenom o mindsetu. 

Networking nemusí být náročný, když si ho přizpůsobíte sobě. Takže zapomeňte na networking jako dělání byznysu a rozdávání vizitek, berte ho jako příležitost potkávat nové,  zajímavé lidi – bez jakéhokoli dalšího závazku. 

Obecné tipy pro networking

Toto jsou obecné tipy pro networking jak od různých koučů či mentorů, tak co jsem různě četla nebo vypozorovala:

  1. Primárním cílem networkingu je poznávání zajímavých lidí a příjemná konverzace. Byznysové záměry jsou až sekundární, někdy i triviální. Lidi nemají rádi, když se jim někdo hned snaží vnutit byznys. Tipuji, že vás uvidí mnohem raději, když si s vámi budou moci popovídat o obyčejných věcech: dovolené, zájmech, rodině apod. Na byznys může přijít čas později, nebo taky vůbec, a i to je v pořádku.
  2. Každý rozhovor nemusí být dlouhý nebo oboustranný. Je naprosto v pořádku mít i „kratší“ setkání, kde se s někým jen pozdravíte a zjistíte, že nemá potřebu delšího rozhovoru. Následujte své pocity, a když vám konverzace nepřipadá pohodlná nebo inspirativní, klidně ji ukončete. 
  3. Mějte poznávací přístup místo prezentačního přístupu: změňte přístup tak, že se snažíte více ptát a naslouchat. Můžete klást jednoduché otázky jako: „Jak jste se dostal/a k tomuto oboru?“ nebo „Co vás na vaší práci baví?“ Často se tak dozvíte zajímavé věci, a navíc lidé ocení váš zájem.
  4. Jednoduchost: nezamotávejte se zbytečně do dlouhých a složitých vět, říkejte věci ideálně tak, aby byly jednoduché a pochopilo je i dítě, usnadníte život těm, kteří vás poslouchají.
  5. Emoce: ideální je vzbuzovat pozitivní emoce, lidé si těžko budou pamatovat, co jste říkali, ale budou si pamatovat, jak se s vámi cítili, jestli dobře nebo ne.
  6. Nespěchejte s výměnou vizitek: Pokud si s někým dobře rozumíte, vizitka nebo kontakt může přijít na řadu až na konci konverzace, nebo dokonce až při dalším setkání. Nezávazný přístup vám dá možnost budovat vztahy přirozeně a bez tlaku. Také si můžete dát „no business card challenge“ a rozhodnout se, že budete mít jenom příjemnou konverzaci a pak se rozloučíte, aniž byste si vyměnili vizitky. 
  7. Lehkost a hravost: neberte to celé tak vážně, zpravidla nejde o život…
  8. Konkrétnost: snažte se říkat věci konkrétně (např. jedu do Francie s mužem a dětmi, rádi jezdíme na jih do Provence, mají tam skvělé růžové víno). Konkrétnost dá vašemu obsahu paměťový háček (jo to je ta, co jezdí ráda do Francie) a usnadníte lidem, na co se ptát a jak rozhovor rozvíjet.
  9. Příběh: lidé mají rádi příběhy, protože jinak je to nudné a nic z toho, co říkáte, si nezapamatují.
  10. Věrohodnost a autenticita
  11. Překvapivost: zkuste někdy reagovat neběžným způsobem (např. darovat místo vizitky jiný firemní předmět, třeba tužku), může to odlehčit situace.
  12. Nezapomínejte na demokracii: dopřejte ostatním, aby byli jací jsou a dovolte si radovat se ze setkání bez ohledu na to, co lidi říkají, pokud to není urážlivé nebo bezohledné vůči vám či ostatním.
  13. Special networkingový outfit s kapsami (tip od Margarety Křížové): vzít si outfit ideálně se dvěma kapsami: do jedné kapsy si dám svoje vizitky, do druhé kapsy vizitky, které dostanu. Vizitky můžu vytáhnout a schovat o dost pohodlněji, než je lovit z kabelky nebo vizitkovníku.
  14. Založte si speciální networkingový notes a tužku a ty si vždy berte do kabelky. Do notesu si zapisujte, že jste slíbili něco někomu poslat (třeba poslat link na kurzy Harvard Business School online), kde jste se s kým seznámili a třeba i to, co vás na někom zaujalo nebo hlavní téma, o kterém jste se bavili (někoho dítě dělalo přijímačky na střední). Až se s někým příště potkáte, budete mít skvělou příležitost navázat na minulý hovor (jak dopadly příjímačky?) a navíc lidi budou potěšení, že si to pamatujete. 
  15. Nebavte se s příliš mnoho lidmi, nebudete si pamatovat, koho jste potkali a o čem jste se bavili. Dejte si za cíl bavit se například s 3-5 lidmi a např. 3 novými lidmi, to je za mě maximum, co jsem schopná udržet v hlavě….
  16. Vytvořte si plán na „pauzu od networkingu“: dovolte si krátké pauzy během akcí, kdy se můžete stáhnout a nabrat sílu. Stačí si třeba projít program nebo udělat si poznámky. Díky tomu se nebudete cítit přehlceně.

Elevator pitch a jak na něj

Elevator pitch je krátké představení vás a vašeho projektu nebo toho, co děláte. Ideální je:

  • Připravit si váš elevator pitch předem, abyste v něm měli přesně to, co chcete sdělit.
  • Naučte se ho nazpaměť – nebudete tak muset improvizovat, kdy vynecháte něco, co je pro vás důležité.
  • Připravte si ho předem v češtině i angličtině.
  • V rámci přípravy si ho několikrát nahrajte na video a pusťte si ho – důležité je i jak máte ruce, jak se tváříte atd.

Proč to celé? Když celý proces zcela zautomatizujete, podobně jako když vaříte jídlo, které jste dělaly už mnohokrát, nebudete se muset tolik soustředit, to vám pomůže být uvolněnější a přirozenější.

Doporučení, co by mělo zaznít v elevator pitch:

  • řekněte kdo jste, co děláte a komu tím pomáháte
  • snažte se do elevator pitch dostat krátký příběh, něco, čím zaujmete. Pokud vás ale nic takového nenapadá, nechte to být a nic takového tam nedávejte, ať to není nepřirozené.
  • nezapomeňte na začátku a ideálně i na konci zmínit své jméno / projekt.

Můj elevator pitch je: „Dobrý den, já jsem Marika Čupa. Založila jsem web o investování pro ženy fin4elle.cz. Po 18 letech práce pro korporát jsem se rozhodla věnovat se na 100% tomu, co miluji, což je investování do akcií. Píšu články a děláme vzdělávací podcasty o investování. Můj záměr je podpořit ženy v tom, aby začaly investovat.“

Jak se předem připravit na různé networkingové události

80% úspěchu spočívá v dobré přípravě. Co znamená dobrá příprava?

  1. Před akcí, kde se máte setkat s lidmi, které neznáte nebo moc neznáte, si promyslete: Co od akce vlastně čekáte? Proč tam jdete, chcete nebo musíte? Co je váš cíl?
  2. Připravte dobře samy sebe: vezměte si pohodlné oblečení, ve kterém se cítíte dobře, naličte se, chvilku relaxujte nebo udělejte cokoli, co vám pomůže hodit se do pohody.
  3. Předem se najezte. I když jdete na události, kde bude raut, najezte se předem a na události jenom pijte. Ušetříte si řadu potenciálně trapných situací, které se s jídlem můžou stát: mluvení s plnou pusou, drobnosti z jídla mezi zuby, špinavé oblečení, ruce apod.
  4. Připravte si předem v hlavě základní scénář: chcete rozdávat vizitky? Pokud ne, jak budete reagovat na to, že vám někdo vizitku dá a vy jí nebudete mít? Co budete říkat, až se vás někdo zeptá? Na co se budete ptát vy?
  5. Připravte si váš elevator pitch a připravte se na to, co budete říkat, když se daný člověk bude ptát vás – na to, co děláte, čím se zabýváte atd.
  6. Zamyslete se, co vůbec chcete či naopak nechcete říct o sobě. Pokud jste třeba svobodní a nechcete to říkat, předem si promyslete, jak budete reagovat na otázky na toto téma. Nebo se chystáte na dovolenou, ale nechcete vyprávět, s kým jedete a proč – tak si předem řekněte, že toto téma vynecháte.
  7. Projděte si před akcí váš networkingový notes a zápisky, pokud na akci potkáte lidi, které jste v minulosti už někde potkali, díky poznámkám ve svém networkingovém notesu budete mít kde navázat.
  8. Pokud víte, kdo na akci bude, máte obrovskou výhodu. Stačí si udělat malý domácí úkol:
  • projděte si seznam účastníků, koukněte se na web či LinkedIn, co dělají a čím se aktuálně zabývají
  • vyberte si dva-tři, se kterými se chcete seznámit, protože vás zajímají nebo nabízí něco, co potřebujete
  • připravte si pár otázek předem – jednak ty otevírací, jednak ty, které vám pomohou vést dále rozhovor.
  1. připravte si exit strategii v případě, kdy v průběhu hovoru zjistíte, že vám je daný člověk nesympatický nebo o jeho služby nemáte zájem – viz dále 

Nedávejte si příliš vysoké cíle, jakmile se seznámíte s počtem lidí, který jste si předem určili, dopřejte si odměnu – skleničku vína, nebo klidně i odjezd dříve domů, váš úkol jste splnili.

Exit strategie

Co dělat, když chci ukončit hovor, daný člověk mi je nesympatický nebo mi nutí služby, o které nemám zájem a nechci daného člověka urazit: 

#1 – Použijte čas jako důvod

„Děkuji za informace, moc ráda jsem vás poznala! Ráda bych ještě stihla některé další panely, tak se omlouvám, že musím jít.“

Tento přístup je přirozený, protože konference mají často nabitý program a je běžné, že lidé chtějí stihnout více částí programu.

 

#2 – Odkaz na konkrétní zájem nebo potřebu

„Díky za nabídku, v současnosti se zaměřuji na něco jiného, ale určitě si vás budu pamatovat. Ať se vám v tom daří!“

Tímto způsobem naznačíte, že v tuto chvíli nemáte zájem, ale necháváte otevřená vrátka do budoucna. Ocení vaši profesionalitu.

 

#3 – Elegantní přesun do jiného tématu či směru

Pokud máte možnost, převeďte konverzaci zpět na něco obecnějšího nebo ji zakončete v duchu, který uzavře dané téma: „To je zajímavé! Určitě se s podobnými tématy na této konferenci setkám vícekrát. Těší mě, že jsme měli možnost se o tom pobavit.“

Jakmile je konverzace formálně ukončena, je přirozené se rozloučit a třeba poděkovat za čas.

 

#4 – Omluvte se kvůli povinnosti nebo potřebu odejít

 „Omlouvám se, musím si ještě něco zařídit/připravit, než začne můj panel. Děkuji za setkání a přeji hezký zbytek konference!“

Jednoduchá a přátelská formulace, která vám umožní odejít bez toho, abyste něco slibovali nebo působili nezdvořile.

 

#5 – Použijte výmluvu na další schůzku nebo přípravu

 „Moc ráda jsem vás poznala, ještě mám dnes domluvených pár dalších schůzek, tak se omlouvám, že musím jít.“

Využijte možnosti odkázat na časově nabitý program. Na konferencích je běžné, že se lidé účastní více různých schůzek nebo přednášek.

Pracovní obědy či večeře – ano nebo ne?

Základní pravidlo pro ty, kteří stejně jako já jedí opravdu pomalu: Pokud je to aspoň trochu možné, NECHOĎTE NA PRACOVNÍ OBĚDY ANI VEČEŘE !!

Pokud totiž jíte pomalu a půjdete na pracovní oběd nebo večeři, tak:

  • budete svým pomalým jezením zdržovat ostatní,
  • velmi pravděpodobně vám to bude nepříjemné,
  • budete z toho ve stresu a tím pádem se nebudete moci pozorně soustředit,
  • abyste ukončili trápení všech, většinou jídlo nedojíte, takže navíc skončíte hladoví.

Lepší je zdvořile se z pracovního oběda omluvit a klidně řekněte, že rádi zajdete jenom na kávu, aby vás jídlo nerozptylovalo a mohli jste se plně soustředit na svého společníka.

Jak na setkání se slavnými a úspěšnými lidmi

#1 – Začněte jednoduchým komplimentem nebo uznáním

Lidé často ocení, když jim projevíte uznání. Můžete začít jednoduchým: „Chtěla jsem vám jen říct, že mě velmi inspiruje vaše práce v [konkrétní oblasti]. Děkuji za vaši práci!“

Můžete pokračovat „Co vás na této práci nejvíce baví?“

Vyjádříte tím zájem, aniž byste působili, že něco očekáváte.

 

#2 – Ptejte se na jejich názory nebo rady

Úspěšní lidé se často rádi podělí o své názory nebo zkušenosti. Zeptejte se například: „Můžu se zeptat na vaši radu ohledně [téma]? Hodně mě to zajímá a byla bych ráda za váš pohled.“

Tím projevíte zájem o jejich znalosti a zkušenosti, což může přirozeně vést k další konverzaci.

 

#3 – Buďte struční a přímí

Můžete se jim představit a říct stručně, co vás na nich nebo jejich práci zaujalo. Také můžete dodat: „Nebudu vás dlouho zdržovat, ale chtěla jsem vás jen pozdravit a říct, že mě inspirujete.“

Tím jim ukážete, že si vážíte jejich času a nechcete zabrat dlouhou konverzaci, ale zároveň otevíráte prostor, pokud by chtěli mluvit dál.

 

#4 – Pokud je možnost, navažte konverzaci na společný zájem nebo téma konference

Můžete zmínit například: „Myslela jsem na to, co říkali v panelu o [téma]. Zajímalo by mě, co si o tom myslíte?“ Pokud je to relevantní, může se rozvinout přirozená diskuse bez nutnosti přímého oslovení.

 

#5 – Jak ukončit rozhovor: respektujte jejich prostor a poděkujte za rozhovor

„Ještě jednou děkuji za váš čas, přeji vám krásný zbytek dne!“ Je to zdvořilé a zároveň to přirozeně zakončí setkání.