Pokud jste stydliví jako já a máte potíže oslovit někoho prvního nebo se účastnit událostí, kde moc lidí neznáte, pak slovo networking je pro vás asi noční můra.
Možná na akcích stojíte nebo sedíte osaměle, snažíte se usmívat (přes pocit trapnosti a studu, který cítíte). Možná si myslíte (či doufáte), že lidi poznají, že se stydíte. Věřte, že spíše ne.
Bez ohledu na to, jak se cítíte (ano já vím, bídně), můžete působit arogantně, studeně a nezúčastněně. Tento dojem asi vyvolat nechcete, že?
Dlouho jsem řešila, jak z toho ven. Četla jsem různé knihy o umění networkingu a ptala se koučů. Z toho všeho jsem dala dohromady pár jednoduchých rad, které mi moc pomohly a které zde ráda nasdílím.
Zásadní pro mě bylo zjištění, že jako všechno ostatní, i networking je jenom a jenom o mindsetu.
Networking nemusí být náročný, když si ho přizpůsobíte sobě. Takže zapomeňte na networking jako dělání byznysu a rozdávání vizitek, berte ho jako příležitost potkávat nové, zajímavé lidi – bez jakéhokoli dalšího závazku.
Toto jsou obecné tipy pro networking jak od různých koučů či mentorů, tak co jsem různě četla nebo vypozorovala:
Elevator pitch je krátké představení vás a vašeho projektu nebo toho, co děláte. Ideální je:
Proč to celé? Když celý proces zcela zautomatizujete, podobně jako když vaříte jídlo, které jste dělaly už mnohokrát, nebudete se muset tolik soustředit, to vám pomůže být uvolněnější a přirozenější.
Doporučení, co by mělo zaznít v elevator pitch:
Můj elevator pitch je: „Dobrý den, já jsem Marika Čupa. Založila jsem web o investování pro ženy fin4elle.cz. Po 18 letech práce pro korporát jsem se rozhodla věnovat se na 100% tomu, co miluji, což je investování do akcií. Píšu články a děláme vzdělávací podcasty o investování. Můj záměr je podpořit ženy v tom, aby začaly investovat.“
80% úspěchu spočívá v dobré přípravě. Co znamená dobrá příprava?
Nedávejte si příliš vysoké cíle, jakmile se seznámíte s počtem lidí, který jste si předem určili, dopřejte si odměnu – skleničku vína, nebo klidně i odjezd dříve domů, váš úkol jste splnili.
Co dělat, když chci ukončit hovor, daný člověk mi je nesympatický nebo mi nutí služby, o které nemám zájem a nechci daného člověka urazit:
#1 – Použijte čas jako důvod
„Děkuji za informace, moc ráda jsem vás poznala! Ráda bych ještě stihla některé další panely, tak se omlouvám, že musím jít.“
Tento přístup je přirozený, protože konference mají často nabitý program a je běžné, že lidé chtějí stihnout více částí programu.
#2 – Odkaz na konkrétní zájem nebo potřebu
„Díky za nabídku, v současnosti se zaměřuji na něco jiného, ale určitě si vás budu pamatovat. Ať se vám v tom daří!“
Tímto způsobem naznačíte, že v tuto chvíli nemáte zájem, ale necháváte otevřená vrátka do budoucna. Ocení vaši profesionalitu.
#3 – Elegantní přesun do jiného tématu či směru
Pokud máte možnost, převeďte konverzaci zpět na něco obecnějšího nebo ji zakončete v duchu, který uzavře dané téma: „To je zajímavé! Určitě se s podobnými tématy na této konferenci setkám vícekrát. Těší mě, že jsme měli možnost se o tom pobavit.“
Jakmile je konverzace formálně ukončena, je přirozené se rozloučit a třeba poděkovat za čas.
#4 – Omluvte se kvůli povinnosti nebo potřebu odejít
„Omlouvám se, musím si ještě něco zařídit/připravit, než začne můj panel. Děkuji za setkání a přeji hezký zbytek konference!“
Jednoduchá a přátelská formulace, která vám umožní odejít bez toho, abyste něco slibovali nebo působili nezdvořile.
#5 – Použijte výmluvu na další schůzku nebo přípravu
„Moc ráda jsem vás poznala, ještě mám dnes domluvených pár dalších schůzek, tak se omlouvám, že musím jít.“
Využijte možnosti odkázat na časově nabitý program. Na konferencích je běžné, že se lidé účastní více různých schůzek nebo přednášek.
Základní pravidlo pro ty, kteří stejně jako já jedí opravdu pomalu: Pokud je to aspoň trochu možné, NECHOĎTE NA PRACOVNÍ OBĚDY ANI VEČEŘE !!
Pokud totiž jíte pomalu a půjdete na pracovní oběd nebo večeři, tak:
Lepší je zdvořile se z pracovního oběda omluvit a klidně řekněte, že rádi zajdete jenom na kávu, aby vás jídlo nerozptylovalo a mohli jste se plně soustředit na svého společníka.
#1 – Začněte jednoduchým komplimentem nebo uznáním
Lidé často ocení, když jim projevíte uznání. Můžete začít jednoduchým: „Chtěla jsem vám jen říct, že mě velmi inspiruje vaše práce v [konkrétní oblasti]. Děkuji za vaši práci!“
Můžete pokračovat „Co vás na této práci nejvíce baví?“
Vyjádříte tím zájem, aniž byste působili, že něco očekáváte.
#2 – Ptejte se na jejich názory nebo rady
Úspěšní lidé se často rádi podělí o své názory nebo zkušenosti. Zeptejte se například: „Můžu se zeptat na vaši radu ohledně [téma]? Hodně mě to zajímá a byla bych ráda za váš pohled.“
Tím projevíte zájem o jejich znalosti a zkušenosti, což může přirozeně vést k další konverzaci.
#3 – Buďte struční a přímí
Můžete se jim představit a říct stručně, co vás na nich nebo jejich práci zaujalo. Také můžete dodat: „Nebudu vás dlouho zdržovat, ale chtěla jsem vás jen pozdravit a říct, že mě inspirujete.“
Tím jim ukážete, že si vážíte jejich času a nechcete zabrat dlouhou konverzaci, ale zároveň otevíráte prostor, pokud by chtěli mluvit dál.
#4 – Pokud je možnost, navažte konverzaci na společný zájem nebo téma konference
Můžete zmínit například: „Myslela jsem na to, co říkali v panelu o [téma]. Zajímalo by mě, co si o tom myslíte?“ Pokud je to relevantní, může se rozvinout přirozená diskuse bez nutnosti přímého oslovení.
#5 – Jak ukončit rozhovor: respektujte jejich prostor a poděkujte za rozhovor
„Ještě jednou děkuji za váš čas, přeji vám krásný zbytek dne!“ Je to zdvořilé a zároveň to přirozeně zakončí setkání.
©2024 | Made with fin4elle