Základ pro úspěšné investování do akcií zní jednoduše: poznat trend a jeho směr, investovat ve směru trendu a prodat vaše akcie ideálně v době, kdy stávající trend končí nebo ztrácí na síle.
Pojďme si stručně zopakovat, co je trend na akciovém trhu:
Úspěšné investování s trendem bohužel nebývá v praxi tak jednoduché. Trend může trvat různě dlouho, od pár dnů až po několik let. Pokud chcete zvýšit své šance na úspěch při investování do akcií, hodí se vědět, jaké jsou druhy trendu podle doby trvání – a to si projdeme právě v dnešním díle.
Podle toho, jak dlouho trend trvá, rozlišujeme:
Je to hlavní a nejdůležitější trend na trhu.
Trend, který jde krátkodoběji opačným směrem než primární trend (tj. je takovou korekcí primárního trendu).
Je korekcí sekundárního trendu a ze všech tří trendů je z dlouhodobého pohledu nejméně významný.
Zde je důležité připomenout si druhy trendů z minulého dílu. Možná si vzpomínáte si na:
Jak souvisí tyto trendy s dnešním dílem? Velmi jednoduše:
Primární trend je hlavním trendem na trhu, jde o nedůležitější trend, který je nutné určit. Důvodem je, že hlavní trend je tím, co ovlivňuje pohyby na trhu. Primární trend bude mít také dopad na sekundární a vedlejší trendy na trhu.
Primární trend obvykle trvá jeden až tři roky, ale u akcií není výjimkou, že trvá i několik let.
Bez ohledu na jeho délku je primární trend platný, dokud nedojde k potvrzenému obratu v trendu.
Když se zabýváme trendy, jednou z nejtěžších věcí je stanovit, jak dlouho bude cenový pohyb v rámci primárního trendu trvat, než dojde k obratu. To bohužel nikdo neví a přesně neumí určit.
Graf na obrázku zobrazuje pohyb akciového indexu Dow Jones Industrial Average (známý také pod zkratkou DJIA, tento index sleduje výkon akcií 30 největších amerických společností) za období od roku 2009 do roku 2021, kdy byl trh v silném uptrendu. Je zcela jasné, že uptrend je po celou dobu dominantní trend, jedná se tedy o primární (hlavní trend).
Primární trend je tedy hlavním směrem, ve kterém se trh pohybuje. Naopak sekundární trend jde krátkodoběji opačným směrem než primární trend, sekundární trend je tedy takovou korekcí primárního trendu.
Obecně platí, že sekundární či střednědobý trend bude obvykle trvat od tří týdnů do tří měsíců.
Další významnou charakteristikou sekundárního trendu je, že jeho pohyby jsou často volatilnější (divočejší) než pohyby v rámci primárního trendu. Je celkem běžné, že během silnější korekce konkrétní akcie oslabí klidně o 15 % nebo i více, živější akciové tituly mohou klidně oslabit i o 30 %, někdy i o více.
Graf na obrázku zobrazuje akcie společnosti Accenture PLC za období od září 2019 do ledna 2022 – pohyb akcií je znázorněný zelenou linkou. Akcie šly po toto období nahoru, hlavní trend je tedy uptrend, směr hlavního trendu ilustruje fialová čára.
Jak je ale krásně vidět z grafu, pohyb nejde nahoru přímočaře, ale cesta nahoru je poměrně „zubatá“, ceny akcií se často vrací k fialové lince. Tyto „zuby“ představují korekce hlavního trendu, které ve střednědobém horizontu hrají roli sekundárního trendu, tyto korekce směrem dolů jsou označené červenými šipkami.
Posledním ze tří typů trendů z hlediska času je vedlejší trend, který je definován jako pohyb na trhu trvající v horizontu menších týdnů nebo i dnů. Vedlejší trend je korekcí sekundárního trendu.
Korekce v rámci takového krátkodobého trendu bývají menší, pokud na akcii dojde ke korekci, tedy ke změně ceny akcie, v rozmezí 5-10 %, vězte, že toto je celkem běžná korekce při růstu a pokud se nemění celkové podmínky na trhu, většinou není důvod k panice.
Graf na obrázku zobrazuje pohyb akciového indexu Dow Jones Industrial Average (známý také pod zkratkou DJIA, tento index sleduje výkon akcií 30 největších amerických společností), tentokrát za kratší období od března 2020 do února 2021.
Jak víme z předchozích obrázků a jak je zřejmé i z grafu níže, index DJIA byl v daném období v primárním uptrendu. Šipky níže znázorňují pohyby proti směru primárního trendu, tj. sekundární trend, ale i korekce sekundárního trendu, tj. vedlejší trend.
Jak jsme už zmiňovali v předchozí kapitole, trend je pro úspěšné investování do akcí základ. Jak je ale jasné z grafů, které jsme už viděli, na trhu většinou nejde vše ideálně a rostoucí trend často střídají větší či menší korekce směrem dolů.
V příštím díle se proto budeme věnovat volatilitě a prudkým propadům trhu směrem dolů, které se slangově nazývají „výplachy na trhu„. Oboje k trhu nedílně patří a my vám poradíme, jak se v takových situacích zachovat.
Sdílejte článek se svými přáteli
©2024 | Made with fin4elle