K úspěšnému investování do akcií potřebujete alespoň základní analýzu, ostatně nové auto či byt si také nekupujete jen tak, s akciemi to není jiné. Jestli vás ale slovo analýza akcií děsí už svým názvem, nezoufejte. Pokud váš záměr není vydělávat desítky procent ročně, základní analýza není zas tak složitá. Trocha úsilí se vám navíc bohatě vrátí: máte totiž větší šanci, že si do vašeho portfolia vyberete o dost kvalitnější akcie, než kdybyste kupovali akcie náhodně podle různých tipů z médií.
V dnešním díle si projdeme, jaké jsou základní druhy analýzy akcií a k čemu jsou dobré.
Analýza je důležitá, protože vám pomůže v rozhodování, kterou akcii koupit, kdy jí koupit a kdy prodat.
Cílem analýzy je pomoci investorovi s následujícími rozhodnutími:
Pro analýzu jakýchkoli finančních instrumentů, tedy i akcií, se využívají dva základní typy analýzy: technická analýzaa fundamentální analýza.
O každé z obou analýz bylo napsáno nespočetně knih a prací, jedná se o mimořádně komplexní a hluboké oblasti. V tomto a příštích dílech si představíme základy, které by vám měly stačit pro úspěšné dlouhodobé investování.
Fundamentální analýza je metoda, která si klade za hlavní cíl určit vnitřní hodnotu dané akcie a zjistit, jestli je akcie nadhodnocená nebo podhodnocená s ohledem na cenu, za kterou je možné akcii koupit na burze.
Fundamentální analýza zkoumá ekonomické a finanční faktory dané společnosti, studuje cokoli, co může pomoci určit vnitřní hodnotu akcie, třeba: finanční výkazy dané společnosti, její management a to, jak řídí společnost, byznys plány a výhledy nových produktů, bere v potaz i ekonomické podmínky daného sektoru a makroekonomické faktory jako je celková kondice ekonomiky daného státu.
Výsledkem fundamentální analýzy by mělo být získání informace:
Fundamentální analýzu pro výběr společností do svého investičního portfolia používá třeba ikonický investor Warren Buffett.
Hrubě řečeno, technickou analýzu nezajímá žádný fundament, tj. jakýkoli z faktorů zvažovaných při fundamentální analýze.
Technická analýza studuje, jak se v minulosti vyvíjela cena akcie a na základě těchto historických pohybů cen se pokouší predikovat směr a úroveň budoucího pohybu ceny akcie.
Základ pro technickou analýzu je sledovat chování cen akcií v grafech. Technická analýza se díky grafům snaží určit trend a vzorce chování, které se opakují a které nám tedy mohou pomoci nalézt dobré obchodní příležitosti.
Nejdůležitějším termínem technické analýzy je slovo trend. Pokud naleznete a identifikujete trend a budete obchodovat v jeho směru, máte velkou pravděpodobnost, že vyděláte.
Výsledkem technické analýzy by mělo být získání informací z grafu:
Ačkoli mezi základ analýz patří fundamentální a technická analýza, často se mezi druhy analýz uvádí i třetí analýza, analýza sentimentu neboli aktuální nálady na trhu. Je prokázáno, že ceny akcií (a všech ostatních instrumentů) nezávisí primárně na fundamentálních a technických faktorech, ale jsou také velmi silně ovlivněny aktuálním sentimentem, tedy náladou na trhu.
Když je sentiment trhu pozitivní, obchodníci a investoři očekávají růst ekonomiky a akcií. Na trhu vládne optimistická nálada, všichni nakupují akcie a ty rostou.
Sentiment trhu může být ale i negativní, může ho způsobit nenadálá špatná zpráva (covid, válka na Ukrajině) nebo špatná ekonomická zpráva (vysoká inflace apod.). V takovém případě obchodníci a investoři bývají pesimističtí, svoje akcie prodávají, protože nevěří v jejich další růst. Celkově na trhu pak akcie klesají, někdy postupně, někdy prudce, podle toho, co negativní sentiment na trhu způsobilo.
Lidé, zejména začátečníci nebo nezkušení investoři, mají tendenci používat ještě další metodu, kterou nazýváme s nadsázkou intuitivní „analýzu“, ačkoli se o žádnou seriózní analýzu nejedná. Tato metoda je v amatérském podání velice podobná ruletě v casinu a šance na profit jsou podobné, tedy minimální.
V této analýze lidé reagují na tipy z médií, od brokerů nebo od známých a sami nevědí, proč akcie nakupují nebo prodávají.
I přesto, že intuitivní analýza je zdaleka nejjistější cestou k vymazání obchodního účtu malých investorů, bohužel patří k nejpoužívanějším způsobům nákupu a prodeje akcií veřejností.
Malí investoři jsou velmi lehce zranitelní díky všelijakým nesmyslným doporučením, nápadům a článkům z novin, které mají malým investorům pomáhat, ale ve skutečnosti se z nich dozvíte pouze osobní názory lidí, kteří umí dobře mluvit, ale špatně obchodovat.
Všechny obrovské banky a chytří obchodníci už na zprávy, které se objeví v novinách jako novinka, dávno reagovali a vše už je v ceně akcií dlouho zahrnuto.
Pokud vám tedy někdo dá nějaký tip na koupi nebo prodej akcií, vždy si sami udělejte svůj „domácí úkol“ a udělejte si svoji vlastní fundamentální a technickou analýzu, i kdyby měla být základní. Až na základě svého vlastního úsudku se pak rozhodněte, zda danou akcii koupit nebo ne. Auto přeci také nekoupíte jenom proto, že vám někdo řekne, že ho koupil a vy byste měli taky.
To je otázka, která asi napadne každého. Odpověď je jednoduchá: ideální je používat obě! Jak na to?
Pro obchodování akcií dle strategií, které jsou předmětem našeho seriálu, je dobré používat:
Pro určení společností, které zvažujeme pro investici. Ideálně by to měly být společnosti, které již máte ve svém watch listu.
Pro načasování nákupu a často i prodeje dané akcie.
Je to jednoduché: společnost, kterou nepovažujeme za dobrou (tj. nemá dle nás dobrý fundament) nekoupíme, i kdyby situace na grafu vypadala dokonale.
Oproti tomu i akcie výborné společnosti mohou být velký problém, pokud je koupíte za špatnou cenu, například v situaci, kdy jsou předražené. Technická analýza vám může pomoci určit, kdy jsou ceny akcií dle grafu na dobrých technických úrovních a jsou tedy dobré pro nákup. Můžete takto vydělat více peněz.
V dalším díle u analýzy ještě zůstaneme – popíšeme si o něco podrobněji (ale stále dostatečně jednoduše) základy z fundamentální analýzy a jak jí používat.
Po základech z fundamentální analýzy si popíšeme (stále jednoduše) základy z technické analýzy a jak jí používat a následně vše spojíme dohromady, abyste věděli, jak používat obě analýzy co nejefektivněji.
Sdílejte článek se svými přáteli
©2024 | Made with fin4elle