Váš vlastní akciový watch list je seznam akcií, jejichž pohyby na grafu pravidelně sledujete. Ne vždy je dobrá doba pro nákup, pokud ale sledujete určitý počet akcií dlouhodobě, věřte, že nákupní příležitosti se často na grafu ukážou samy. V dnešním díle vám dáme naše vlastní tipy, jak si takový akciový watch list vytvořit, proč je dobré ho mít, kolik akcií v něm mít, jak často akcie ve watch listu sledovat a kolik času vám sledování zabere.
Akciový watch list je jednoduše seznam akcií, které pravidelně sledujete a číháte, až nastane vhodná příležitost pro nákup. Na akciový watchlist se můžete dívat jako na váš akciový „dream team“, ne vždy je dobrá doba pro nákup, pokud ale sledujete určitý počet akcií dlouhodobě, věřte, že skvělé nákupní příležitosti se často na grafu ukážou samy.
Nabízí se otázka, proč watch list mít a je to nutné? Jeho založení, pravidelné aktualizace a sledování se může jevit pracně.
Jistěže to jde i bez něj. Ale pokud nebudete mít svůj akciový „dream team“ a nebudete ho pravidelně sledovat, můžou vám uniknout skvělé nákupní příležitosti, protože jinak, než z grafu se o nich nedozvíte včas. Jakmile o „investičních tipech pro nákup“ píšou média a brokeři, často je už pozdě, protože trh je už rozjetý nahoru. Nakupovat, když trh roste a panuje investiční horečka, bývá rizikové, protože se vám může stát, že nakoupíte blízko vrcholu a trh se brzy může o něco propadnout.
Většina zboží, které si běžně kupujeme nebo služby, které využíváme, pochází od společností, jejichž akcie se obchodují na burze. Každý jezdí nějakým autem, má oblíbenou značku počítače, telefonu, oblečení, jídla, pití, kosmetiky, používá nějakou banku či pojišťovnu, má nějakého telefonního operátora atd.
Můžete se tak začít dívat na svět okolo sebe prostřednictvím společností, jejichž akcie se obchodují na burze. Značky a produkty, které máte rádi, má velmi pravděpodobně ráda řada dalších lidí. Tím, že produkty dané značky a společnosti znáte a máte rádi, velmi pravděpodobně jim i rozumíte, což je pro investování základ. Je dost možné, že akcie těchto společností mohou být dříve či později zajímavou investiční příležitostí.
Nejlepší je zadat do https://finance.yahoo.com název společnosti, která vás zajímá. Pokud se akcie této společnosti obchodují na burze, Yahoo Finance vám zobrazí profil této společnosti a řadu zajímavých údajů.
Příklad:
Už dlouho používáte telefon nebo počítač značky Apple a zajímá vás, zda a na jaké burze se obchodují akcie společnosti Apple. Když Apple zadáte do hledání na Yahoo Finance, hned na prvním řádku vám vyskočí akcie společnosti Apple, které se obchodují pod tickerem AAPL:
Pokud daný řádek rozkliknete, objeví se vám detail akcií společnosti Apple včetně grafu a různých finančních údajů:
Tímto způsobem si můžete zjistit, zda se obchodují akcie jakékoli společnosti, která vás zajímá, v databázi Finance Yahoo jsou společnosti z celého světa, včetně společností, které se obchodují na Pražské burze cenných papírů.
Pro založení vašeho vlastního watch listu máme následující tipy:
Založte si např. tabulku (my náš watch list máme v excelu) a napište si do ni všechny možné velké společnosti, které vás napadnou. Jak jsme zmiňovali výše, každý jezdí nějakým autem, má oblíbenou značku počítače, telefonu, oblečení, jídla, pití, kosmetiky, používá nějakou banku, pojišťovnu atd. Tyto společnosti a jejich akcie mohou začít tvořit základ vašeho watch listu.
Další možnost je najít si na internetu najít společnosti, které jsou součástí indexu (např. indexu S&P 500 nebo Nasdaq 100) a z nich si vybrat ty, které znáte.
Tabulku určitě průběžně doplňujte o nové společnosti, člověk často o nějaké společnosti čte na internetu, slyší v televizi, používá její produkt apod. Svět kolem nás je obklopený produkty, za kterými stojí společnosti a většina velkých společností se obchoduje na burze.
Cílem je mít ve watch listu pouze akcie společností, které znáte, jejich produkty znáte nebo jsou pro vás snadno srozumitelné a tím pádem v ně máte důvěru, tj. chcete vlastnit podíl v takové společnosti, byť malinkatý. Většinou se bude jednat o silné nadnárodní korporace (typu Apple, Nike, Coca Cola apod.), jejichž akcie kupují i velké instituce a profesionální investoři, máme za to, že pokud akcii koupíte za dobrou cenu, v dlouhodobém horizontu je skoro nemožné prodělat (na trhu vám ale nikdy nikdo nic nemůže slíbit).
Ze začátku doporučujeme držet se právě velkých a celosvětově známých společností. Zvyšuje to vaši šanci uspět, protože do těchto společností často investují velké fondy a institucionální investoři. Šance, že by taková velká a známá společnost zkrachovala, jsou menší než u nových či malých společností, ačkoli na trhu vám nikdy nikdo nemůže nic zaručit.
Zde se nekladou žádné meze – záleží, jak vás to bude bavit a kolik času tím budete chtít trávit.
Pokud na začátku bude mít váš watch list třeba 5-10 akcií, je to dobrý začátek. Pro toho, kdo se obchodování chce věnovat jenom třeba hodinu týdně, vidíme ve watch listu jako optimální počet cca 25 až 30 akcií.
Pokud budete mít na watch listu akcií více než 25 či 30, budete mít více na výběr a velmi pravděpodobně se vám tak podaří najít lepší příležitosti, než když máte akcií ve watch listu méně. Připravte se ale na to, že vám prochází grafů zabere více času.
Pokud budete mít na watch listu akcií méně než dejme tomu 20, může se vám stát, že žádná z vašich akcií vám dlouho nemusí nabídnout dobrou příležitost k prodeji. Pokud vám nevadí si počkat, tak to vůbec nevadí. Ale pozor – stává se, že lidé jsou netrpěliví a hledají příležitost pro nakoupení akcie „za každou cenu“, což může vést k chybám a k tomu, že akcie nakoupíte ve špatný moment.
Akcie z vašeho watch listu je potřeba sledovat na grafech. Můžete si akcie přidat do vaší obchodní platformy od vašeho brokera, můžete je klidně sledovat i na Finance Yahoo.
Pokud máte platformu od brokera, nezapomeňte si přidat ty správné akcie, tj. akcie se symbolem STC a vyvarujte se těch se symbolem CFD. O důležitém rozdílu mezi běžnou akcií a tou se zkratkou CFD, jsme psali více v minulém díle.
To, jak číst graf dané akcie a jak poznat dobrou příležitost pro nákup, probereme v dalších dílech našeho seriálu. Pro začátek můžete začít tím, že si začnete tvořit váš watch list a postupně začít sledovat grafy, ať se se vším postupně seznámíte.
Stejně jako u grafů akciových indexů, záleží, kolik času chcete obchodování věnovat. Pro začátek bychom doporučovali projít grafy akcií ve vašem watch listu jednou týdně, ideálně po pátečním uzavření trhu, ať máte ucelený obrázek o tom, jak si akcie v daném týdnu vedla.
Pokud nemáte čas, klidně se koukněte jednou za dva týdny či jednou za měsíc, je to stále lepší než nic. Nicméně může se vám stát, že vhodnou příležitost propásnete.
Pokud vás to naopak bude bavit a budete mít čas, můžete grafy vašich akcií procházet klidně každý den po uzavření trhu (tj. po 22 hodině našeho středoevropského času). Je to ideální činnost buď na večer nebo dopoledne následující den, tj. před otevřením US trhu v 15:30 našeho času.
Denní procházení grafů je sice časově náročnější, zase ale zachytíte včas příležitosti, kdy např. na začátku týdne akcie poklesne a je dobrý čas na nákup. Někdy se stane, že dokonce týdne akcie už začne růst a pohyb tak zmeškáte. I tak ale není důvod se stresovat a „akcie chytat“, hodně zajímavých příležitostí zachytíte, i když je na grafu objevíte až na konci týdne.
Pokud budete pravidelně sledovat grafy akcií ve vašem watch listu, přinese vám to pár benefitů:
Pokud budete pravidelně procházet graf např. 10 akcií plus tři hlavní akciové indexy (S&P 500, DJIA a Nasdaq 100), dle našich zkušeností vám to zabere zhruba 10, maximálně 20 minut.
Pokud budete mít ve watch listu více akcií (např. 20 či více) a tedy grafů, které budete pravidelně procházet, možná se vám budou hodit naše tipy, jak si práci zefektivnit tím, že si grafy seřadíte podle některého z následujících kritérií:
Záleží jenom na vás a vašich preferencích.
Důležité je, aby vás to bavilo, takže si celý proces přizpůsobte tak, aby vám co nejvíce vyhovoval a co nejvíce pasovat do vašich aktuálních časových možností.
Vytvořit si svůj akciový watch list je první důležitý krok. K úspěšnému obchodování s akciemi ale potřebujete alespoň základní analýzu, která vám pomůže v rozhodování o tom, kterou akcii, a hlavně kdy koupit a kdy prodat. Bez analýzy trhu je obchodování na burze gamblerstvím.
Od příštího dílu se začneme analýzám věnovat a projdeme si, co je fundamentální a co technická analýza a jak na ně, i když jste začátečník a o analýzách akcií a grafů toho moc nevíte.
Sdílejte článek se svými přáteli
©2024 | Made with fin4elle