Akcie: Váš akciový watch list a proč ho mít (15. díl)

Obsah

Na burzách se obchodují desetitisíce akcií, jak z nich ale vybrat ty správné akcie? Pomůže vám váš akciový watch list a my vám poradíme, jak na něj.
Watch list obsahuje akcie, které pravidelně sledujete.

Váš vlastní akciový watch list je seznam akcií, jejichž pohyby na grafu pravidelně sledujete. Ne vždy je dobrá doba pro nákup, pokud ale sledujete určitý počet akcií dlouhodobě, věřte, že nákupní příležitosti se často na grafu ukážou samy. V dnešním díle vám dáme naše vlastní tipy, jak si takový akciový watch list vytvořit, proč je dobré ho mít, kolik akcií v něm mít, jak často akcie ve watch listu sledovat a kolik času vám sledování zabere.

Watch list = váš akciový „dream team“

Akciový watch list je jednoduše seznam akcií, které pravidelně sledujete a číháte, až nastane vhodná příležitost pro nákup. Na akciový watchlist se můžete dívat jako na váš akciový „dream team“, ne vždy je dobrá doba pro nákup, pokud ale sledujete určitý počet akcií dlouhodobě, věřte, že skvělé nákupní příležitosti se často na grafu ukážou samy.

Je opravdu potřeba watch list mít?

Nabízí se otázka, proč watch list mít a je to nutné? Jeho založení, pravidelné aktualizace a sledování se může jevit pracně.

Jistěže to jde i bez něj. Ale pokud nebudete mít svůj akciový „dream team“ a nebudete ho pravidelně sledovat, můžou vám uniknout skvělé nákupní příležitosti, protože jinak, než z grafu se o nich nedozvíte včas. Jakmile o „investičních tipech pro nákup“ píšou média a brokeři, často je už pozdě, protože trh je už rozjetý nahoru. Nakupovat, když trh roste a panuje investiční horečka, bývá rizikové, protože se vám může stát, že nakoupíte blízko vrcholu a trh se brzy může o něco propadnout.

Jak začít – začněte se dívat jinak na svět kolem nás

Většina zboží, které si běžně kupujeme nebo služby, které využíváme, pochází od společností, jejichž akcie se obchodují na burze. Každý jezdí nějakým autem, má oblíbenou značku počítače, telefonu, oblečení, jídla, pití, kosmetiky, používá nějakou banku či pojišťovnu, má nějakého telefonního operátora atd.

Pokud máte tyto značky a produkty rádi, zapátrejte, jaká společnost za nimi stojí a zjistěte, jestli se akcie této společnosti obchodují na burze.

Můžete se tak začít dívat na svět okolo sebe prostřednictvím společností, jejichž akcie se obchodují na burze. Značky a produkty, které máte rádi, má velmi pravděpodobně ráda řada dalších lidí. Tím, že produkty dané značky a společnosti znáte a máte rádi, velmi pravděpodobně jim i rozumíte, což je pro investování základ. Je dost možné, že akcie těchto společností mohou být dříve či později zajímavou investiční příležitostí.

Jak zjistit, jestli se akcie nějaké společnosti obchodují na burze?

Nejlepší je zadat do https://finance.yahoo.com název společnosti, která vás zajímá. Pokud se akcie této společnosti obchodují na burze, Yahoo Finance vám zobrazí profil této společnosti a řadu zajímavých údajů.

Příklad:

Už dlouho používáte telefon nebo počítač značky Apple a zajímá vás, zda a na jaké burze se obchodují akcie společnosti Apple. Když Apple zadáte do hledání na Yahoo Finance, hned na prvním řádku vám vyskočí akcie společnosti Apple, které se obchodují pod tickerem AAPL:

Watch list obsahuje akcie, které pravidelně sledujete.

Pokud daný řádek rozkliknete, objeví se vám detail akcií společnosti Apple včetně grafu a různých finančních údajů:

Watch list obsahuje akcie, které pravidelně sledujete.

Tímto způsobem si můžete zjistit, zda se obchodují akcie jakékoli společnosti, která vás zajímá, v databázi Finance Yahoo jsou společnosti z celého světa, včetně společností, které se obchodují na Pražské burze cenných papírů.

Konkrétní tipy pro vytvoření watch listu

Pro založení vašeho vlastního watch listu máme následující tipy:

  • Založte si tabulku a sepište si velké společnosti, které znáte

    Založte si např. tabulku (my náš watch list máme v excelu) a napište si do ni všechny možné velké společnosti, které vás napadnou. Jak jsme zmiňovali výše, každý jezdí nějakým autem, má oblíbenou značku počítače, telefonu, oblečení, jídla, pití, kosmetiky, používá nějakou banku, pojišťovnu atd. Tyto společnosti a jejich akcie mohou začít tvořit základ vašeho watch listu.

  • Můžete projít společnosti v akciovém indexu

    Další možnost je najít si na internetu najít společnosti, které jsou součástí indexu (např. indexu S&P 500 nebo Nasdaq 100) a z nich si vybrat ty, které znáte.

  • Tabulku průběžně doplňujte

    Tabulku určitě průběžně doplňujte o nové společnosti, člověk často o nějaké společnosti čte na internetu, slyší v televizi, používá její produkt apod. Svět kolem nás je obklopený produkty, za kterými stojí společnosti a většina velkých společností se obchoduje na burze.

  • Mějte v tabulce pouze společnosti, které znáte

    Cílem je mít ve watch listu pouze akcie společností, které znáte, jejich produkty znáte nebo jsou pro vás snadno srozumitelné a tím pádem v ně máte důvěru, tj. chcete vlastnit podíl v takové společnosti, byť malinkatý. Většinou se bude jednat o silné nadnárodní korporace (typu Apple, Nike, Coca Cola apod.), jejichž akcie kupují i velké instituce a profesionální investoři, máme za to, že pokud akcii koupíte za dobrou cenu, v dlouhodobém horizontu je skoro nemožné prodělat (na trhu vám ale nikdy nikdo nic nemůže slíbit).

  • Držte se velkých a známých společností

    Ze začátku doporučujeme držet se právě velkých a celosvětově známých společností. Zvyšuje to vaši šanci uspět, protože do těchto společností často investují velké fondy a institucionální investoři. Šance, že by taková velká a známá společnost zkrachovala, jsou menší než u nových či malých společností, ačkoli na trhu vám nikdy nikdo nemůže nic zaručit.

Kolik mít akcií ve watch listu?

Zde se nekladou žádné meze – záleží, jak vás to bude bavit a kolik času tím budete chtít trávit.

Začněte s pár akciemi a pak přidávejte

Pokud na začátku bude mít váš watch list třeba 5-10 akcií, je to dobrý začátek. Pro toho, kdo se obchodování chce věnovat jenom třeba hodinu týdně, vidíme ve watch listu jako optimální počet cca 25 až 30 akcií.

Chcete víc? Klidně si ještě přidejte

Pokud budete mít na watch listu akcií více než 25 či 30, budete mít více na výběr a velmi pravděpodobně se vám tak podaří najít lepší příležitosti, než když máte akcií ve watch listu méně. Připravte se ale na to, že vám prochází grafů zabere více času.

Když minimalismus může být spíše na škodu

Pokud budete mít na watch listu akcií méně než dejme tomu 20, může se vám stát, že žádná z vašich akcií vám dlouho nemusí nabídnout dobrou příležitost k prodeji. Pokud vám nevadí si počkat, tak to vůbec nevadí. Ale pozor – stává se, že lidé jsou netrpěliví a hledají příležitost pro nakoupení akcie „za každou cenu“, což může vést k chybám a k tomu, že akcie nakoupíte ve špatný moment.

Máte watch list, a co dál?

Akcie z vašeho watch listu je potřeba sledovat na grafech. Můžete si akcie přidat do vaší obchodní platformy od vašeho brokera, můžete je klidně sledovat i na Finance Yahoo.

Splést si běžné akcie a CFD neboli Contracts for Difference může mít nepříjemné důsledky

Pozor na rozdíl mezi běžnými akciemi a CFD !

Pokud máte platformu od brokera, nezapomeňte si přidat ty správné akcie, tj. akcie se symbolem STC a vyvarujte se těch se symbolem CFD. O důležitém rozdílu mezi běžnou akcií a tou se zkratkou CFD, jsme psali více v minulém díle.

To, jak číst graf dané akcie a jak poznat dobrou příležitost pro nákup, probereme v dalších dílech našeho seriálu. Pro začátek můžete začít tím, že si začnete tvořit váš watch list a postupně začít sledovat grafy, ať se se vším postupně seznámíte.

Jak často akcie ve watch listu sledovat

Stačí jednou týdně

Stejně jako u grafů akciových indexů, záleží, kolik času chcete obchodování věnovat. Pro začátek bychom doporučovali projít grafy akcií ve vašem watch listu jednou týdně, ideálně po pátečním uzavření trhu, ať máte ucelený obrázek o tom, jak si akcie v daném týdnu vedla.

Nemáte čas? Nevadí.

Pokud nemáte čas, klidně se koukněte jednou za dva týdny či jednou za měsíc, je to stále lepší než nic. Nicméně může se vám stát, že vhodnou příležitost propásnete.

Baví vás to? Můžete klidně denně.

Pokud vás to naopak bude bavit a budete mít čas, můžete grafy vašich akcií procházet klidně každý den po uzavření trhu (tj. po 22 hodině našeho středoevropského času). Je to ideální činnost buď na večer nebo dopoledne následující den, tj. před otevřením US trhu v 15:30 našeho času.

Denní procházení grafů je sice časově náročnější, zase ale zachytíte včas příležitosti, kdy např. na začátku týdne akcie poklesne a je dobrý čas na nákup. Někdy se stane, že dokonce týdne akcie už začne růst a pohyb tak zmeškáte. I tak ale není důvod se stresovat a „akcie chytat“, hodně zajímavých příležitostí zachytíte, i když je na grafu objevíte až na konci týdne.

Jaké jsou benefity pravidelného sledování akcií ve watch listu

Pokud budete pravidelně sledovat grafy akcií ve vašem watch listu, přinese vám to pár benefitů:

  • získáte „pocit“, jak si daná akcie stojí,
  • uvidíte, jaký je na akcii trend, tj. zda je v uptrendu, jde do strany nebo v downtrendu či zda právě dochází ke korekci a zda je tedy zajímavý čas pro nákup nebo prodej,
  • porovnáte si, jak si daná akcie vede ve srovnání s indexem, tj. celým trhem. Často se stává, že např. index roste, ale konkrétní akcie klesá nebo naopak, nebo akcie roste či klesá spolu s indexem.
žena a investování

Kolik času vám sledování akcií zabere?

Pokud budete pravidelně procházet graf např. 10 akcií plus tři hlavní akciové indexy (S&P 500, DJIA a Nasdaq 100), dle našich zkušeností vám to zabere zhruba 10, maximálně 20 minut.

Naše tipy na efektivnější práci s grafy akcií ve vašem watch listu

Pokud budete mít ve watch listu více akcií (např. 20 či více) a tedy grafů, které budete pravidelně procházet, možná se vám budou hodit naše tipy, jak si práci zefektivnit tím, že si grafy seřadíte podle některého z následujících kritérií:

  • grafy seřazené abecedně podle tickeru (tj. graf akcií AAPL, pak graf AMZN, BRKB, DIS apod.)
  • grafy seřazené podle zemí, kde se akcie obchoduje (tj. nejdříve grafy amerických akcií, pak následují grafy např. německých akcií apod.)
  • grafy rovněž můžete mít seřazené a seskupené podle odvětví či sektorů
  • můžete mít extra skupinu grafů akcií, které máte aktuálně nakoupené (tj. otevřené obchody) a pak zvlášť ty, které pouze sledujete
  • můžete mít pohromadě grafy indexů, které sledujete a za nimi až grafy jednotlivých akcií.

Záleží jenom na vás a vašich preferencích.

Důležité je, aby vás to bavilo, takže si celý proces přizpůsobte tak, aby vám co nejvíce vyhovoval a co nejvíce pasovat do vašich aktuálních časových možností.

Závěr

Vytvořit si svůj akciový watch list je první důležitý krok. K úspěšnému obchodování s akciemi ale potřebujete alespoň základní analýzu, která vám pomůže v rozhodování o tom, kterou akcii, a hlavně kdy koupit a kdy prodat. Bez analýzy trhu je obchodování na burze gamblerstvím.

Od příštího dílu se začneme analýzám věnovat a projdeme si, co je fundamentální a co technická analýza a jak na ně, i když jste začátečník a o analýzách akcií a grafů toho moc nevíte.

Sdílejte článek se svými přáteli